دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جهانگیری خبر داد: بهره‌برداری از قطعه یک آزاد راه تهران شمال تا پایان سال آینده

وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور عصر امروز از قطعه یک آزاد راه تهران شمال بازدید کردند.
کد خبر : 47763

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، قطعه 4 آزاد راه تهران شمال از چالوس تا مرزن آباد حدود دو سال پیش افتتاح شد و قطعه یک آن نیز در حال ساخت است. تکمیل قطعه دو و سه این آزاد راه 8 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که برای بالا بردن سرعت اجرایی و کم کردن هزینه‌ها، تعریض جاده چالوس به عنوان طرحی جایگزین اجرا خواهد شد.


وزیر راه و شهرسازی در این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجموع طول آزاد راه تهران شمال 141 کیلومتر و در 4 قطعه است، گفت: قطعه یک آزاد راه تهران شمال حدود 7 کیلومتر مسیر چالوس تهران را را کم می‌کند و دارای 16 تونل زوج به طول 28 کیلومتر رفت و برگشت است.


عباس آخوندی افزود: بزرگترین تونل یکپارچه کشور در قطعه دو آزاد راه تهران شمال در حال اجراست که شاید طول این تونل از مجموع طول تونل‌های در حال اجرا در ایران بیشتر باشد.


وی تصریح کرد: برای منطقه یک آزاد راه تهران شمال 5 پیمانکار انتخاب شد که همه این پیمانکاران فعال هستند. همچنین این پیمانکاران از اسفند سال گذشته تا کنون 900 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌اند.


آخوندی درباره میزان قرارداد چینی‌ها در قطعه یک آزاد راه تهران شمال گفت: با تقلیل قرارداد از سوی چینی‌ها، تنها 70 میلیارد تومان قرارداد برای باقی تونل‌ها در این قطعه از آزاد راه باقی مانده است.


بزرگترین تونل یکپارچه کشور در قطعه دو آزاد راه تهران شمال در حال اجراست که شاید طول این تونل از مجموع طول تونل‌های در حال اجرا در ایران بیشتر باشد

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از مجموع 5 پیمانکار، دو پیمانکار قراردادهای 25 و 35 میلیارد تومانی منعقد کرده‌اند و سه پیمانکار دیگر نیز قرارداد 95 میلیارد تومانی و 78 میلیارد تومانی دارند.


آخوندی گفت: برنامه کاری همه پیمانکارها به غیر از چینی‌ها از تیرماه آغاز شده و مشکل خاصی در منطقه یک نداریم.


وی با بیان اینکه تمامی پیمانکارها با هماهنگی وزارت راه انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: از میان پیمانکاران تنها یک پیمانکار از طریق مناقصه برنده شده و باقی پیمانکاران از بخش خصوصی هستند که از طریق مزایده انتخاب شده‌اند.


او بیان کرد: قطعه دو آزاد راه تهران شمال به طول 14 کیلومتر از شهرستانک آغاز شده و در منطقه پل زنگوله به اتمام می‌رسد که تونلی به طول 6 کیلومتر نیز دارد.


آخوندی تاکید کرد: منطقه دو شامل 7 زوج تونل است که یک تونل 6 کیلومتری توسط یک مشاور ایتالیایی ساخته خواهد شد. البته اجرای این بخش تماما به دست مهندسان ایرانی صورت می‌گیرد.


وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی مسائل مالی و حقوقی اجرای قطعه یک آزاد راه تهران شمال با بنیاد مستضعفان توافق شده و پروژه بر روی منحنی پیشرفت خود قرار دارد.


آخوندی افزود: 34 دستگاه برای لاینینگ تونل‌ها در این قطعه وجود دارد و روزانه 70 متر لاینینگ تونل خواهیم داشت که این رکورد بزرگی در بخش تونل سازی کشور محسوب می‌شود.


جهانگیری: قطعه یک آزاد راه تهران شمال پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد


در این مراسم معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه گاهی احداث یک تونل یک کیلومتری چندین سال طول می‌کشد، گفت: قطعه یک آزاد راه تهران شمال طبق زمان بندی انجام شده و قول مسئولان، پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.


به گزارش خبرنگار آنا، اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه روند اجرای پروژه در قطعه یک این آزاد راه با سرعت در حال طی شدن است، افزود: عملیات اجرایی آزاد راه تهران شمال از سال گذشته آغاز و تعداد قابل توجهی مناقصه نیز برگزار شد. همچنین پیمانکاران مختلفی که عمدتا از بخش خصوصی هستند برای این پروژه انتخاب شدند.


وی تصریح کرد: مهندسان ایرانی با تکیه بر توان خود و تجهیزات داخلی در حال اجرای عملیات احداث قطعه یک آزاد راه تهران شمال هستند و همه اقدامات بر اساس زمان بندی پیش بینی شده پیش می‌رود.


معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: عملیات قطعه دو آزاد راه تهران شمال همزمان با قطعه یک آغاز شده که در آن بزرگترین تونل جاده‌ای یکپارچه کشور در حال احداث است.


مهندسان ایرانی با تکیه بر توان خود و تجهیزات داخلی در حال اجرای عملیات احداث قطعه یک آزاد راه تهران شمال هستند و همه اقدامات بر اساس زمان بندی پیش بینی شده پیش می‌رود

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم منابع مالی مطمئنی پیدا کنیم تا طراحی قطعه سه آزاد راه تهران شمال نیز اجرا شود.


جهانگیری اظهار کرد: مجموعه مهندسی کشور به نقطه‌ای رسیده است که پروژه‌ای با پیچیدگی بسیار بالا هم به لحاظ طراحی و هم فنی مانند آزاد راه تهران شمال را اجرا می‌کند.


وی تصریح کرد: در 17 سال گذشته مقدار پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار محدود بود، اما اکنون اراده‌ای جدی برای افتتاح این آزاد راه شکل گرفته است.


سعیدی کیا: مشکل معارض‌ها حل شد


رئیس بنیاد مستضعفان نیز در بازدید از قطعه یک آزاد راه تهران شمال با بیان اینکه روسازی این قطعه کاملا روکش بتنی است، گفت: بنیاد مستضعفان سهم 50 درصدی خود را تاکنون پرداخت کرده و دولت نیز سهم خود برای تامین مالی را انجام داده است.


محمد سعیدی کیا درباره معارضان قطعه یک آزاد راه تهران شمال اظهار کرد: مشکل معارض‌ها حل شده و دو سه مورد باقی مانده نیز در حال رفع است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته